Bezpieczeństwo baterii litowo-jonowych w...
Rosnące zastosowanie baterii litowo-jonowych w naszym codziennym życiu – od pojazdów elektrycznych (EV) po elektronikę użytkową – przynosi liczne korzyści, ale jednocześnie stawia istotne wyzwania w zakresie bezpieczeństwa. Szczególnie wymagającym obszarem są zamknięte środowiska, takie jak garaże parkingowe, gdzie występuje ryzyko niekontrolowanego rozprzestrzeniania się ciepła, pożarów, emisji toksycznych gazów, a w niektórych przypadkach również zagrożenie wybuchem. W związku z tym właściciele budynków, zarządcy nieruchomości, kierownicy obiektów i specjaliści ds. bezpieczeństwa powinni zrozumieć te zagrożenia i podjąć działania minimalizujące ryzyko. Kluczowe znaczenie ma także edukacja społeczności zamieszkujących lub korzystających z tych obiektów.
Poniżej omawiamy najważniejsze zagadnienia związane z bezpieczeństwem baterii litowo-jonowych, analizujemy przykłady incydentów oraz przedstawiamy wnioski dotyczące poprawy bezpieczeństwa.
Wyzwania związane z bezpieczeństwem pożarowym
Baterie litowo-jonowe wyróżniają się wysoką gęstością energii oraz trwałością, co czyni je niezastąpionym elementem nowoczesnych technologii. Te same cechy, które decydują o ich efektywności, mogą jednak prowadzić do istotnych zagrożeń pożarowych. Ucieczka termiczna, czyli proces gwałtownego wzrostu temperatury wewnątrz baterii, może skutkować pożarami, wybuchami oraz emisją toksycznych gazów, takich jak fluorowodór czy tlenek węgla. Substancje te zagrażają nie tylko mieszkańcom budynków i służbom ratunkowym, ale również okolicznym społecznościom.
W obliczu coraz częstszego integrowania tych baterii z budynkami mieszkalnymi, komercyjnymi oraz miejscami pracy, niezbędne jest wdrożenie skutecznych środków zapobiegawczych i systemów łagodzących skutki pożarów.
Incydenty związane z transportem baterii litowo-jonowych
Wypadki związane z bateriami litowymi występują nie tylko w pojazdach elektrycznych, ale również w zastosowaniach transportowych i magazynowych. Oto wybrane przykłady:
- Montreal, Kanada (2024): Pożar kontenera transportowego zawierającego 15 000 kg baterii litowych wymagał specjalistycznej interwencji oraz spowodował ewakuację w związku z emisją toksycznych gazów.
- Kalifornia, USA (2024): Pożar ciężarówki przewożącej baterie litowe wywołał zagrożenie toksycznym dymem i spowodował poważne utrudnienia w ruchu.
Te incydenty pokazują, że zagrożenia związane z bateriami litowymi mogą wpływać na społeczności, służby ratownicze i infrastrukturę. W odpowiedzi na to, w wielu krajach opracowano przepisy dotyczące bezpiecznego transportu baterii, takie jak regulacje Transport Canada, wytyczne IATA dla transportu lotniczego czy Międzynarodowy Kodeks Morski dla transportu morskiego.
Pożary w garażach parkingowych
Zamknięte przestrzenie, takie jak garaże parkingowe, są szczególnie podatne na zagrożenia związane z pożarami baterii. Przykładowe incydenty uwypuklają te wyzwania:
- Incheon, Korea Południowa (2024): Pożar EV w garażu spowodował intensyfikację działań rządu mających na celu opracowanie skutecznych strategii gaszenia pożarów w pobliżu stacji ładowania w przestrzeniach zamkniętych.
- Monachium, Niemcy (2021): Pożar w podziemnym garażu uwidocznił trudności związane z gaszeniem płomieni w słabo wentylowanych miejscach.
- Seul, Korea Południowa (2023): Pożar EV uszkodził ponad 100 pojazdów i doprowadził do zaostrzenia regulacji dotyczących parkowania pojazdów elektrycznych w zamkniętych przestrzeniach.
W odpowiedzi na takie zagrożenia opracowano szczegółowe przepisy regulujące kwestie bezpieczeństwa. Przykładowo, Krajowy Kodeks Budowlany Kanady (NBC) oraz Krajowy Kodeks Przeciwpożarowy Kanady (NFC) wprowadzają wymogi dotyczące wentylacji i systemów ładowania pojazdów. Międzynarodowe standardy, takie jak NFPA 88A czy Międzynarodowy Kodeks Budowlany (IBC), również zawierają wytyczne dla bezpieczeństwa konstrukcji parkingowych.
Systemy magazynowania energii (ESS)
Zwiększające się wykorzystanie systemów magazynowania energii (ESS) oznacza również wzrost ryzyka pożarowego. Pożary w takich obiektach mogą prowadzić do ekstremalnych temperatur przekraczających 1000°C, co narusza integralność strukturalną budynków, utrudnia ewakuację i stawia służby ratunkowe przed poważnymi wyzwaniami. Aby przeciwdziałać tym zagrożeniom, opracowano normy, takie jak ULC 9540A, które testują ryzyko ucieczki termicznej w dużych systemach.
Wraz z rosnącym zastosowaniem baterii litowo-jonowych konieczne jest opracowanie kompleksowych programów bezpieczeństwa. Obejmują one prewencję, wdrażanie zaawansowanych systemów ochrony przeciwpożarowej oraz edukację użytkowników. Ścisłe przestrzeganie przepisów budowlanych, transportowych i przeciwpożarowych jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa zarówno użytkowników, jak i społeczności.
Dodaj komentarz