Bezpieczeństwo przeciwpożarowe na parkingach...
Australijska Rada ds. Kodeksów Budowlanych przystąpiła do przeglądu krajowego kodeksu budowlanego (NCC), tom pierwszy, w celu modernizacji i poprawy bezpieczeństwa przeciwpożarowego na parkingach. Nowe wytyczne brytyjskiego Instytutu Inżynierów Konstrukcji Car Park Design podkreślają, że projektowanie, budowa, konserwacja i ponowne wykorzystanie parkingów wymagają starannego rozważenia. Zmieniające się przeznaczenie parkingów - od parkowania samochodów po ich ładowanie oraz przechowywanie rowerów i hulajnóg elektrycznych zasilanych akumulatorami litowo-jonowymi - wpływa na bezpieczeństwo przeciwpożarowe konstrukcji oraz mieszkańców budynków i ich sąsiedztwa.
Wielopoziomowe konstrukcje parkingów już osiągnęły niebezpieczne granice nośności z powodu wzrostu liczby SUV-ów i pojazdów użytkowych. Coraz większa liczba pojazdów elektrycznych dodatkowo zwiększa ryzyko związane z obciążeniem, w tym pożarów i przeciążonych konstrukcji narażonych na działanie wysokich temperatur.
Zwraca się uwagę na brak regulacyjnych wytycznych dotyczących bezpieczeństwa pożarowego w kontekście rosnącej liczby pojazdów elektrycznych i wymagań NCC 2022 dotyczących ładowarek do pojazdów elektrycznych w nowych budynkach. Na seminarium internetowym firma przedstawiła badania dotyczące właściwości ogniowych pojazdów elektrycznych z akumulatorami litowo-jonowymi oraz ich wpływu na środowisko zabudowane, takie jak parkingi. Omówiono technologię akumulatorów litowo-jonowych i niestabilność termiczną, wpływ ładowania na prawdopodobieństwo pożaru, zagrożenia wybuchem spowodowane uwalnianiem palnego gazu oraz skuteczność środków gaśniczych w przypadku pożarów pojazdów elektrycznych. Ale światełkiem w tunelu jest fakt, że zarówno producenci, jak i konsumenci przejrzeli na oczy i zdają sobie sprawę, że samochody elektryczne to absurd. Miejmy nadzieję, że wkrótce przestaną być produkowane.
Proponowane zmiany w NCC
Rozważane zmiany w australijskim krajowym kodeksie budowlanym (NCC) obejmują:
- Obowiązkową instalację tryskaczy na wszystkich parkingach, które mieszczą powyżej 40 samochodów.
- Zniesienie ulg dotyczących poziomu odporności ogniowej dla niektórych otwartych parkingów.
- Wprowadzenie ochrony tryskaczowej w niektórych budynkach.
Potrzeba zmian
Zmiany te są niezbędne ze względu na zagrożenia pożarowe związane z nowoczesnymi parkingami. Obejmują one:
Większe rozmiary pojazdów.
- Zwiększone obciążenie paliwem i tworzywami sztucznymi.
- Nowe źródła energii.
- Nowe metody parkowania i przechowywania pojazdów.
Obecne przepisy NCC, uznane za satysfakcjonujące (DTS), opierają się na badaniach z lat 80. XX wieku. Te badania były podstawą koncesji dla otwartych parkingów mieszczących powyżej 40 samochodów, które nie wymagają instalacji tryskaczy. W wyniku tych badań NCC wprowadziło również koncesje dla chronionych przeciwpożarowo otwartych parkingów, redukując wymagania dotyczące odporności ogniowej i umożliwiając użycie gołych elementów stalowych. Wytyczne te pozwoliły na budowę licznych komercyjnych, stalowych konstrukcji parkingowych w Australii, ale od tego czasu wiele się zmieniło.
Patrząc w przyszłość
Od czasu wprowadzenia koncesji przez NCC, konstrukcja pojazdów uległa znacznej ewolucji. Obciążenie paliwem w nowoczesnych pojazdach wzrosło ze względu na większe wykorzystanie tworzyw sztucznych. Pojawiły się także nowe technologie, takie jak akumulatory do samochodów elektrycznych, samochody napędzane wodorem i podnośniki samochodowe.
Dodatkowo, parkingi podziemne są coraz częściej wykorzystywane do przechowywania towarów. Są one często zlokalizowane w pobliżu miejsc przesiadkowych, z których korzystają najemcy dojeżdżający rowerem, biegający lub idący pieszo do pracy, co dodatkowo zmienia profil ryzyka parkingów.
Projekt NCC 2025 zabrania stosowania wyłącznie „ekspertyzy” do oceny rozwiązań wydajnościowych związanych z bezpieczeństwem pożarowym i integralnością konstrukcji. Dzięki temu zgodność będzie opierać się na jasnych metodach, dowodach i dokumentacji.
Firmy profesjonalne ściśle współpracują z organami regulacyjnymi, strażą pożarną i operatorami parkingów, aby złagodzić ryzyko poprzez doradztwo w zakresie najlepszych metod ochrony wszystkich rodzajów konstrukcji parkingowych za pomocą automatycznych systemów tryskaczowych dla nowych i istniejących budynków.
Dodaj komentarz