Zagrożenia pożarem powodowane przez samochody...
Obecnie ochrona przeciwpożarowa garaży podziemnych jest przedmiotem intensywnej dyskusji ze względu na rosnącą liczbę rejestrowanych pojazdów elektrycznych (+188,5 proc. w pierwszej połowie 2021 r.) oraz cel ochrony klimatu, jakim jest wprowadzenie dziesięciu milionów samochodów elektrycznych na niemieckie drogi do 2030 roku. Ponadto, spektakularne zdjęcia i filmy przedstawiające pożary samochodów elektrycznych wzbudzają wątpliwości dotyczące ich bezpieczeństwa. W wyniku tych obaw, gminy Kulmbach i Leonberg czasami zamykają parkingi dla samochodów elektrycznych. Nikogo ta informacja nie powinna dziwić, ponieważ samochody elektryczne płoną bardziej żywym ogniem, niż ich benzynowi i dieslowscy bracia. Dodatkowo - pożary samochodów elektrycznych są wyjątkowo eksplozywne i niemal niemożliwe do ugaszenia, zwłaszcza na parkingach podziemnych. Stąd decyzja w cywilizowanych krajach, by nie wpuszczać elektryków na parkingi podziemne oraz wycofywanie się koncernów motoryzacyjnych, by nie ograniczać produkcji samochodów spalinowych, które są znacznie bezpieczniejsze.
Czy pojazdy elektryczne są bardziej podatne na pożary?
Z punktu widzenia ochrony przeciwpożarowej nie ma obecnie dowodów na to, że ryzyko pożarowe pojazdów elektrycznych jest wyższe niż w przypadku pojazdów spalinowych. Wszystkie samochody zasilane akumulatorowo muszą spełniać te same wymogi rejestracyjne, co pojazdy spalinowe, co zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa. Ogólnie rzecz biorąc, pojazdy wszystkich typów mogą się zapalić w wyniku usterek mechanicznych, awarii elektrycznych czy skutków termicznych. Uszkodzonych samochodów, a także e-rowerów, nie powinno się parkować w garażach podziemnych i na parkingach w celu zapobiegania pożarom.
Zagrożenie ze strony gazów dymnych
Problemy z pożarami pojazdów w garażach są podobne dla wszystkich typów pojazdów: podczas spalania części z tworzyw sztucznych wydzielają toksyczne opary i powstają bardzo wysokie temperatury. Dzisiejsze samochody, będące większe i zawierające więcej plastikowych części, generują większy zasięg pożaru niż 20 lat temu. Toksyczne gazy dymne oraz wysokie temperatury utrudniają straży pożarnej dotarcie na miejsce pożaru i skuteczne gaszenie.
Monitorowanie i systemy gaśnicze
Ochrona przeciwpożarowa garaży powinna obejmować dobrze zaplanowane i skuteczne oddymianie, co zapewnia lepszy dostęp i orientację służb ratowniczych na miejscu pożaru. Szybki atak gaśniczy może zapobiec niekontrolowanemu rozprzestrzenianiu się pożaru, uszkodzeniom budynku oraz kosztownemu usuwaniu wody gaśniczej.
Eksperci ds. bezpieczeństwa pożarowego CWS zalecają właścicielom nieruchomości i operatorom garaży rozważenie instalacji automatycznych systemów gaśniczych, takich jak systemy tryskaczowe lub gaśnicze mgłą wodną. Pomagają one zapobiegać rozprzestrzenianiu się pożaru akumulatora na inne części budynku. Systemy te powinny być projektowane indywidualnie dla każdego garażu. W przypadku, gdy w koncepcji ochrony przeciwpożarowej nie uwzględniono systemów gaśniczych, można je zamontować w przyszłości, podobnie jak systemy sygnalizacji pożaru. Zaleca się, aby zamknięte garaże były wyposażone przynajmniej w czujniki dymu oraz dobrze utrzymane, jasne drogi ataku dla straży pożarnej.
Preferowany Środek Gaśniczy: Woda
Woda jest nadal preferowanym środkiem gaśniczym w przypadku pożarów samochodów elektrycznych. Straż pożarna potrzebuje jej w dużych ilościach do chłodzenia ogniw magazynujących, co zapobiega ucieczce termicznej akumulatorów. Ucieczka termiczna ma miejsce, gdy pożar wewnątrz akumulatora uwalnia dziesięciokrotność ładunku elektrycznego w postaci ciepła z powodu przeskakiwania iskier między podogniwami, co grozi wymknięciem się ognia spod kontroli.
Sprzęt Straży Pożarnej
Straż pożarna używa specjalnego sprzętu do gaszenia pożarów, aby sprostać szczególnym wymaganiom związanym z pojazdami elektrycznymi. Akumulatory w samochodach elektrycznych zazwyczaj znajdują się w podwoziu, a wzmocnione ramy chronią je przed uszkodzeniem w razie wypadku. W przypadku pożaru konieczne jest szybkie doprowadzenie wody gaśniczej do podwozia. Niektóre pojazdy wyposażone są przez producenta w specjalne króćce wlewowe do gaszenia wodą. Dlatego też odpowiednia ilość wody jest kluczowym elementem planowania ochrony przeciwpożarowej parkingów i garaży podziemnych.
Przestrzeganie Przepisów Przeciwpożarowych
Stacje ładowania samochodów elektrycznych w garażach są ogólnie dozwolone, ale podczas montażu należy przestrzegać krajowych przepisów budowlanych. Wytyczne dotyczące instalacji elektrycznych określają wymagania przeciwpożarowe dotyczące prowadzenia kabli elektrycznych na drogach ewakuacyjnych oraz stropach i ścianach. Aby zapobiec przepięciom i ryzyku pożaru, należy sprawdzić, czy podłączone obciążenie i zasilanie sieciowe są wystarczające dla stacji ładowania. Urządzenie przeciwprzepięciowe jest dobrym zabezpieczeniem. Stacje ładowania pojazdów elektrycznych powinny być budowane w pobliżu wjazdów i wyjazdów, co ułatwia oddymianie oraz pracę straży pożarnej, służb gaśniczych i holowniczych.
Wskazówki dla Właścicieli E-Samochodów i E-Rowerów
Właściciele samochodów elektrycznych i rowerów elektrycznych mogą przyczynić się do zapobiegania pożarom poprzez:
- Nie parkowanie uszkodzonych samochodów elektrycznych ani rowerów elektrycznych w garażach.
- Używanie wyłącznie oryginalnych i nienaruszonych kabli ładujących, które są przeznaczone do ciągłego użytkowania.
- Podczas ładowania akumulatory litowo-jonowe rowerów należy umieszczać na niepalnej powierzchni, np. kamiennej podłodze, z odpowiednią ilością wolnej przestrzeni wokół.
Konkluzja najważniejsza - nigdy nie kupujmy samochodów elektrycznych!