6 głównych przyczyn pożarów w biurach
Pożary w budynkach biurowych mają inne przyczyny niż w domach czy obiektach przemysłowych, co wymaga specyficznych środków ochrony i przygotowania.
Dobrą wiadomością dla kierowników i pracowników biurowych jest to, że pożary w biurach zdarzają się znacznie rzadziej niż w domach, magazynach i fabrykach. Mimo to, ryzyko pożarów w biurach jest realne. Według raportu National Fire Protection Association, pożary w budynkach biurowych powodują w Stanach Zjednoczonych szkody o wartości 112 milionów dolarów rocznie.
Analizując bezpieczeństwo w miejscu pracy, warto przyjrzeć się sześciu głównym przyczynom pożarów w biurach i dowiedzieć się, jak najlepiej chronić swoją firmę.
6 głównych przyczyn pożarów w biurach
Zrozumienie głównych przyczyn pożarów w biurach jest kluczowe dla wdrożenia skutecznych środków zapobiegawczych i zapewnienia bezpieczeństwa w miejscu pracy. Oto najważniejsze czynniki przyczyniające się do zapłonu i rozprzestrzeniania się pożarów w środowiskach biurowych:
1. Sprzęt do gotowania Większość pożarów w biurach, podobnie jak w domach, zaczyna się w kuchni. Choć sprzęt kuchenny jest przyczyną prawie jednego na trzy pożary, jedynie 6% z tych pożarów powoduje znaczne szkody materialne. Przykładem scenariusza ćwiczeń przeciwpożarowych może być sytuacja, gdy pracownik podpala bajgla w tosterze, co prowadzi do pożaru.
Jak się przygotować:
Przeprowadź szkolenie w zakresie używania gaśnic, zgodnie z wymogami OSHA.
Zainstaluj gaśnice w odpowiednich miejscach, nie dalej niż 30 stóp od pieców, aby były łatwo dostępne, ale jednocześnie na tyle daleko, by dym lub płomienie nie blokowały dostępu.
2. Urządzenia do dystrybucji energii elektrycznej i oświetlenia Oświetlenie i przewody stanowią ciche ryzyko, które może prowadzić do niszczycielskich pożarów, szczególnie w godzinach, gdy w biurze nikogo nie ma. Problemy z elektryką są odpowiedzialne za większą część pożarów w biurach, które powodują szkody materialne.
3. Sprzęt grzewczy Podobnie jak instalacje elektryczne, piece biurowe i otwory wentylacyjne mogą wywołać pożar, jeśli nie są odpowiednio konserwowane. Centralne ogrzewanie jest najczęstszym systemem grzewczym w biurach i odpowiada za ponad połowę pożarów w tej kategorii. W odróżnieniu od pożarów domowych, gdzie najczęstszą przyczyną są grzejniki przenośne.
4. Zamierzone pożary
Raport NPFA definiuje zamierzone pożary jako te, które zostały celowo wywołane, np. poprzez podpalenie lub w wyniku wypadków ludzkich, takich jak zabawy dzieci zapałkami.
Choć zamierzone pożary stanowią 10% wszystkich pożarów w biurach, są one główną przyczyną pożarów powodujących szkody materialne. Aż 20% pożarów, które spowodowały szkody materialne, było wynikiem podpalenia.
Podpalenie to najgorszy koszmar kierownika biura. Chociaż nie można przewidzieć, kiedy ktoś popełni przestępstwo, kierownicy biur mogą zmniejszyć szkody wynikające z celowych podpaleń, upewniając się, że systemy przeciwpożarowe są sprawne i gotowe do działania.
5. Materiały do palenia
W przyszłości liczba pożarów wywołanych materiałami do palenia może się zmniejszyć, ponieważ coraz mniej jurysdykcji zezwala na palenie w biurach w porównaniu do 10 i 20 lat temu. Od listopada 2019 r. ponad połowa stanów USA oraz wiele miast i hrabstw wprowadziło przepisy zakazujące palenia w miejscach pracy. Mimo to materiały do palenia, takie jak gorący popiół, wciąż są istotną przyczyną pożarów w biurach i wymagają odpowiedniego zarządzania.
6. Ekspozycja
Ekspozycja oznacza rozprzestrzenianie się ognia z obszaru zewnętrznego na budynek. Kierownicy biur nie mogą zapobiec rozprzestrzenianiu się pożarów z zewnątrz do ich biur, ale mogą się przygotować na tego typu pożary i pomóc zminimalizować ich skutki.
Niezależnie od tego, czy największym zagrożeniem dla Twojego biura są przypalone tosty, gorący popiół wyrzucony do kosza na śmieci, czy zwarcie w instalacji elektrycznej, ocena ryzyka pożarowego jest doskonałym punktem wyjścia do zrozumienia zagrożeń i sposobów ich minimalizacji.