• Grupa PINO
  • Prv.pl
  • Patrz.pl
  • Jpg.pl
  • Blogi.pl
  • Slajdzik.pl
  • Tujest.pl
  • Moblo.pl
  • Jak.pl
  • Logowanie
  • Rejestracja

Systemy przeciwpożarowe w biurowcach i budynkach użyteczności publicznej

Odkryj kluczowe strategie i najnowsze technologie w zakresie systemów przeciwpożarowych, zapewniających bezpieczeństwo w biurowcach oraz budynkach użyteczności publicznej. Nasz blog eksploruje najskuteczniejsze rozwiązania, trendy i praktyki w tej istotnej dziedzinie inżynierii bezpieczeństwa.

Kalendarz

pn wt sr cz pt so nd
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 01 02 03 04 05

Strony

  • Strona główna
  • Księga gości

Archiwum

  • Wrzesień 2025
  • Sierpień 2025
  • Lipiec 2025
  • Czerwiec 2025
  • Maj 2025
  • Kwiecień 2025
  • Marzec 2025
  • Luty 2025
  • Styczeń 2025
  • Grudzień 2024
  • Listopad 2024
  • Październik 2024
  • Wrzesień 2024
  • Sierpień 2024
  • Lipiec 2024
  • Czerwiec 2024
  • Maj 2024
  • Kwiecień 2024
  • Marzec 2024

Archiwum 09 kwietnia 2024


Bezpieczeństwo pożarowe tuneli

Chociaż pożary w tunelach są rzadkie, ich potencjalnie katastrofalne skutki nadal przyciągają uwagę. Przegląd kilku kluczowych incydentów z ostatnich 30 lat, które spowodowały ofiary śmiertelne, podkreśla istotność ochrony tuneli. W roku 1995 w metrze w Baku zginęło 289 osób, w 1999 roku w tunelu Mont Blanc - 39 osób, w 1999 roku w Tauern - 12 osób, a w 2000 roku w Kaprun - 155 osób.

Poza zagrożeniem dla życia ludzkiego, pożary mogą również poważnie uszkodzić konstrukcje tunelu, co często wymaga całkowitego zamknięcia i prowadzi do poważnych problemów ekonomicznych związanych z zakłóceniem połączeń transportowych. Ten problem nasilił się wraz z rozwojem systemów transportu publicznego, które muszą sprostać rosnącej liczbie pasażerów i zapewnić płynność podróży zarówno na poziomie lokalnym, jak i globalnym.

 

bezpieczeństwo pożarowe tuneli

 

Wzrost obciążenia ogniowego

Pożar w tunelu może obejmować wiele różnych elementów, takich jak samochody, pociągi oraz materiały niebezpieczne i konstrukcyjne, które przyczyniają się do obciążenia ogniowego i potencjalnej szybkiej eskalacji pożaru. Nagromadzenie łatwopalnych odpadów wzdłuż dróg i w kanałach wentylacyjnych, a także wycieki paliwa i oleju na nawierzchni drogi spowodowane wypadkami samochodowymi, mogą zwiększać ryzyko pożaru. Inne potencjalne źródła zapłonu to zwarcia i awarie elektryczne w przewodach sterujących oraz urządzeniach wentylacyjnych, które odgrywają kluczową rolę w przypadku pożaru.

W kontekście systemu wykrywania pożaru i ewakuacji należy wziąć pod uwagę ograniczoną liczbę punktów dostępu/wyjścia w tunelu. Dlatego systemy przeciwpożarowe muszą szybko wykryć pożar, aby umożliwić ewakuację do wyznaczonych punktów zbiórki oraz skuteczne ugaszenie pożaru.

Obrazowanie termowizyjne

Drugą opcją oferowaną na rynkudo zastosowań w tunelach jest detekcja ciepła przy użyciu technologii termowizyjnej. W przeszłości obrazowanie termowizyjne było traktowane głównie jako zaawansowana technologia, co skutkowało powszechnym przekonaniem wśród integratorów systemów przeciwpożarowych oraz użytkowników końcowych, że ma ono zastosowanie jedynie w nielicznych specjalistycznych środowiskach. Jednak obecnie to postrzeganie ulega zmianie, gdyż rozwój systemów opartych na kamerach termowizyjnych coraz bardziej wspiera środki bezpieczeństwa w różnorodnych projektach transportowych, poprawiając ochronę ludzi i mienia na całym świecie.

Główną zaletą kamer termowizyjnych jest możliwość wykrywania zdarzeń w odpowiednim czasie, co umożliwia szybką reakcję. Obszary o wysokim ryzyku, takie jak mosty i tunele, mogą być ciągle monitorowane pod kątem pożarów. Systemy wczesnego wykrywania pożaru oparte na kamerach termowizyjnych mogą rejestrować temperaturę obiektów w ich polu widzenia, co umożliwia wykrycie pożaru na wczesnym etapie, zanim zareagują tradycyjne systemy wykrywania pożaru.

Jeśli chodzi o monitorowanie dróg, kamery termowizyjne są odporniejsze na odblaski reflektorów samochodowych, co umożliwia pracownikom wyraźne obserwowanie pojazdów, analizowanie wzorców ruchu oraz ocenę przyczyn zakłóceń w ruchu. To z kolei pomaga zmniejszyć zatory i przyspieszyć wysłanie pomocy drogowej lub ekip konserwacyjnych.

Poprzez wykorzystanie technologii termowizyjnej, operatorzy sieci kolejowych mogą wydłużyć eksploatację infrastruktury, obniżyć koszty operacyjne i zapewnić pełną widoczność i świadomość sytuacyjną w zakresie wszelkich zakłóceń w zajezdniach, na torach oraz wokół krytycznej infrastruktury kolejowej.

 

pożary w tunelach

 

Kabel liniowy do wykrywania ciepła

Na rynku oferowane są dwa systemy, które znajdują szerokie zastosowanie w tunelowych aplikacjach. Pierwszym z nich jest liniowy kabel do wykrywania ciepła (LHDC), nagradzany produkt, który umożliwia wykrywanie pożaru i przegrzania w sytuacjach, gdzie inne metody wykrywania są niemożliwe ze względu na ograniczenia środowiskowe lub wysokie koszty. Jest szczególnie skuteczny w tunelach drogowych lub kolejowych, gdzie trudne warunki środowiskowe mogą uniemożliwić stosowanie innych form detekcji. W tego typu tunelach zazwyczaj występuje zwiększony przepływ powietrza, co może spowodować fałszywe alarmy w przypadku tradycyjnych czujników dymu oraz utrudnić precyzyjne zlokalizowanie pożaru. 

Jako system o niskiej konserwacji, LHDC jest przydatny w obszarach, do których trudno dotrzeć z powodu ograniczeń fizycznych lub zagrożeń dla zdrowia i bezpieczeństwa. Przykładowo, może być stosowany w punktach zbierania ścieków, tunelach kablowych i wlotach tuneli, które stanowią potencjalne miejsca instalacji LHDC, a także na suficie samego tunelu.

Kontroler LHDC, wyposażony w wyświetlacz lokalizatora odległości, może być skonfigurowany do pracy w trybie dwuprzewodowym, co pozwala na emulację działania tradycyjnych czujek ciepła. To umożliwia bezpośrednie podłączenie do systemów przeciwpożarowych lub integrację jako część pętli adresowalnej.

 

zabezpieczenia przeciwpożarowe tuneli

 

Ochrona istotnej inwestycji

Tunele są kluczowym elementem infrastruktury transportowej każdego kraju, stanowiąc znaczącą inwestycję pod względem czasu i pieniędzy. Ich skuteczna ochrona przed zagrożeniami pożarowymi jest niezmiernie istotna dla gospodarki regionu. Dlatego też niezwykle istotne jest zastosowanie rozwiązań przystosowanych do specyficznych wyzwań związanych z tunelami, aby zapewnić ich bezpieczeństwo, terminową konserwację i efektywną eksploatację.

09 kwietnia 2024   Dodaj komentarz
wentylacje pożarowe   montaż wentylacji pożarowej   przeglądy systemu safetyway  

Szkodliwy dym z pożarów

Według Nicka Witcrafta, meteorologa z MPCA, dym wydobywający się z pożarów zawiera różnorodne substancje szkodliwe dla zdrowia ludzkiego. "Skład dymu obejmuje dwutlenek węgla, parę wodną, tlenek węgla, cząstki stałe, węglowodory, inne związki organiczne oraz tlenki azotu." Jednak to drobne cząstki są głównym źródłem obaw związanych ze zdrowiem, ponieważ wykazują one największy wpływ na płuca i serce.

 

szkodliwy dym

 

Te drobne cząstki, znane również jako PM2,5, są bardzo małe, o średnicy 2,5 mikrometra lub mniejszej, w przeciwieństwie do ludzkiego włosa, który ma średnicę od 50 do 70 mikrometrów.

PM2,5 znacząco negatywnie oddziałuje na zdrowie, szczególnie na układ oddechowy i sercowo-naczyniowy. Gdy prognozowane są wysokie poziomy tych cząstek, MPCA wydaje ostrzeżenia dotyczące jakości powietrza. „Zanieczyszczenie powietrza prawdopodobnie wpłynie negatywnie na osoby wrażliwe, takie jak pacjenci cierpiący na choroby płuc i serca, jak astma czy POChP, oraz na dzieci i osoby starsze. Wskaźnik jakości powietrza (AQI) osiąga wtedy kategorię pomarańczową” – zauważył Witcraft. „Jednakże każdy może odczuć negatywne skutki, gdy jakość powietrza ulegnie dalszemu pogorszeniu podczas zadymienia. Nawet osoby zdrowe mogą doświadczać objawów, zwłaszcza gdy przebywają na zewnątrz, mają trudności z oddychaniem i są narażone na wysiłek, gdy AQI osiąga kategorię Czerwoną lub wyższą, co miało miejsce w ubiegłym roku”.

Z uwagi na fakt, że "megapożary" stały się obecnie normą na Zachodzie, meteorolodzy z MPCA przewidują, że w nadchodzących latach będzie ich coraz więcej. Zmiany klimatyczne spowodowały rekordowo wysokie temperatury oraz dotkliwe i trwające susze w zachodnich Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Ostatnie gorące i suche lata przyspieszyły wysychanie materii organicznej w lasach, co z kolei sprzyja rozprzestrzenianiu się szkodników, takich jak owady kornikowe, które osłabiają i niszczą drzewa. Te czynniki znacząco zwiększyły ilość materiału palnego dostępnego dla pożarów, tworząc środowisko, w którym pożary mogą się szybko rozprzestrzeniać i stają się trudne do opanowania.

„Na szczęście chłodna i deszczowa wiosna w północnej Minnesocie i południowej Kanadzie poprawiła sytuację suszy, która przyczyniała się do dużych pożarów w minionym roku. Mamy nadzieję, że tego lata unikniemy dużych pożarów w naszym regionie, ale prognozy wskazują na kolejne gorące i suche lato na zachodzie” – stwierdził Witcraft.

Dbaj o zdrowie, monitorując jakość powietrza

MPCA będzie nadal monitorować dalekie obszary dymu i przewidywać ich wpływ na jakość powietrza podczas tegorocznego sezonu pożarowego. Meteorolodzy MPCA dysponują odpowiednimi danymi i narzędziami do tworzenia codziennych prognoz dotyczących jakości powietrza oraz wysyłania alertów dotyczących złej jakości powietrza. Aby być na bieżąco z lokalnymi prognozami dotyczącymi jakości powietrza, zapraszamy do odwiedzenia strony Indeksu Jakości Powietrza, z której można również pobrać aplikację mobilną.

09 kwietnia 2024   Dodaj komentarz
kurtyny dymne   bezpieczeństwo pożarowe   pomiary systemów pożarowych   montaż wentylacji pożarowej  
Wentylacjapozarowa | Blogi